Wednesday 16 August 2017

Tsxv Policy Optioner


Ändringar av TSX Ventures Exchange Policy 4.4. Incentive Stock Options Canada 7 juni 2013 Den 8 maj 2013 genomförde TSX Venture Exchange (TSXV) ändringar i policy 4.4 - Incentive Stock Options (Policy 4.4). Ändringarna syftar till att klargöra och ge vägledning om befintliga krav och förfaranden men andra ändringar utgör ny politik. I samband med ändringarna av policy 4.4 har TSXV också gjort motsvarande mindre ändringar i policy 4.7 - välgörenhetsalternativ i samband med en börsintroduktion (policy 4.7) och formulär G - sammanfattningsformulär - incitamentsprogramoptioner. Denna bulletin ger en sammanfattning av vissa väsentliga ändringar av policy 4.4. Sammanfattning av vissa väsentliga ändringar av policy 4.4 Fleralternativsplaner avsnitt 2.2 c i policy 4.4 föreskriver nu att TSXV erkänner att det kan finnas omständigheter där det är nödvändigt eller försiktigt för en emittent att ha mer än en optionsoptionsplan i kraft vid samtidigt. Om en emittent har mer än en optionsoptionsplan eller har beviljat optioner utanför sin optionsprogram, får de begränsningar som anges i policy 4.4 om det maximala antalet optioner som kan beviljas gälla alla optionsoptionsplaner och bidrag när de tas in aggregatet. Dessutom förklarar policy 4.4 nu att en emittent inte får ha en optionsrulle för löpande materiel och ett fast antal optionsprogram samtidigt som, om det tas sammanlagt, antalet aktier reserverade för utfärdande under båda planerna kan överstiga de 10 gränser som anges i policy 4.4. Minsta lösenpris avsnitt 3.6 i policy 4.4 föreskriver nu att om en option beviljas av en nyutgiven emittent eller av en emittent som har återkallats för handel efter en avstängning eller stopp, måste emittenten vänta tills en tillfredsställande marknad har upprättats före ange lösenpriset för och bevilja alternativet. I allmänhet anser TSXV inte att en tillfredsställande marknad har upprättats förrän minst 10 handelsdagar har gått sedan noteringsdagen eller den dag då handeln återupptas. VillkorTillskott som ska ingå i aktieoptionsplaner 4.4 har ändrats för att klargöra att för optionsoptioner som beviljas anställda, konsulter eller anställda i förvaltningsbolaget är det emittentens ansvar och den möjlighet att säkerställa och bekräfta att optionstagaren är en bona fide anställd, konsult eller ledningsföretag anställd. Dessutom föreskrivs i ändringsförslagen att allt som inte överskrider en tolvmånadersperiod skulle vara en rimlig tidsperiod före utgången av optioner som beviljas en optionsrätt som upphör att vara anställd direktör, anställd, konsult eller förvaltningsbolag i emittenten. I policy 4.4 anges nu att en optionsoptionsplan kan innehålla en avsättning för den automatiska förlängningen till utgångsdatumet för ett alternativ om ett sådant utgångsdatum faller inom en period (Blackout Period) under vilken en emittent förbjuder en optionär att utöva sina optioner. Under sådana omständigheter gäller följande krav: Blackout-perioden måste formellt utfärdas av emittenten enligt en intern handelspolitik som ett resultat av den fria existensen av obesluten materialinformation. Blackout-perioden måste löpa ut vid den allmänna informationen om den obeslutna materialinformationen. Utgångsdatumet för de berörda aktieoptionerna kan förlängas senast 10 arbetsdagar efter utgången av Blackout-perioden. Den automatiska förlängningen är inte tillåten om den utvalda eller emittenten är föremål för upphörande handel eller liknande order. Godkännande av aktieägare för planer, bidrag och ändringar Ändringarna i policy 4.4 föreskriver att ett fast antal optionsprogram som tillsammans med alla emittentersekreterar andra tidigare etablerade planer eller bidrag skulle kunna resultera när som helst i antalet noterade aktier reserverade för emission överstigande 10 av de emitterade aktierna vid tidpunkten för aktieoptionsplanens genomförande måste erhålla aktieägarens godkännande när planen ska genomföras och vid det tillfället ändras antalet aktier som reserverats för utfärdande enligt planen. Vidare kan ett fast antal plan som tillsammans med alla emittenternas andra tidigare planerade planer eller bidrag inte kan ge upphov till någon tid för antal noterade aktier som är reserverade för utfärdande enligt planen överstiger 10 av de emitterade aktierna per den dagen av planens genomförande (ldquo lt10 Fixed Plan rdquo) kräver inte godkännande av aktieägare när planen ska genomföras eller ändras, såvida inte ointresserad aktieägartillstånd krävs enligt policy 4.4. Optionsplaner för optionsrätter måste godkännas av aktieägare när planen ska genomföras och årligen därefter på emittentrsquos årsstämma. Om emittenten inte erhåller årligt aktieägarens godkännande för en rullande plan, skulle TSXV förvänta sig att emittenten omedelbart ersätter den befintliga planen med en lt10 Fast Plan med villkor som inte kräver godkännande av aktieägare. I allmänhet kräver TSXV att eventuella ändringar av en optionsoptionsplan som inte är en lt10 Fast Plan är föremål för aktieägarens godkännande som villkor för TSXV-godkännande av ändringen. Ändringarna i policy 4.4 innehåller en förteckning över ändringar som skulle kräva godkännande av aktieägarna. Om en emittent kräver godkännande av aktieägare för en ny eller ändrad plan, kommer TSXV-godkännande av planen att vara villkorat av att erforderligt aktieägarintyg har erhållits. TSXV tillåter generellt att den nya eller ändrade planen ska genomföras innan den erforderliga aktieägarens godkännande har erhållits. Dessutom tillåter TSXV emittenten att bevilja optioner enligt den nya eller ändrade planen innan det erforderliga godkännandet har erhållits, förutsatt att emittenten också erhåller specifikt aktieägares godkännande för sådana bidrag och på annat sätt överensstämmer med tillämpliga krav i policy 4.4 . Sådan godkännande måste vara separat och bortsett från aktieägarens godkännande för den nya eller ändrade planen. Om aktieägarens godkännande inte erhålls: (i) Vid ny plan, kommer den nya planen och alla optioner som beviljas däri att upphöra (ii) Vid en ändrad plan kommer den ändrade planen att upphöra (och emittenten kommer att återgå tillbaka till den befintliga planen) och eventuella optioner som beviljas enligt den ändrade planen upphör att gälla (iii) när det gäller optionstilldelning kommer de beviljade optionerna att upphöra och (iv) vid en ändring av optioner kommer ändringen att vara ingen kraft och effekt. Om aktieägarens godkännande krävs är det informationssirkulär som ska lämnas till aktieägarna för ett möte där godkännande av optionsprogrammet eller tilldelningen eller ändringen av en option ska sökas, skall innehålla uppgifter om planen eller alternativet beviljande eller ändring i tillräcklig utsträckning för att ge aktieägarna möjlighet att utfärda en motiverad bedömning angående acceptans av planen eller optionsbidrag eller ändringsförslag. Ändringarna i policy 4.4 föreskriver att upplysningen om en ny plan bör innefatta, utan begränsning: (i) en beskrivning av de personer som är berättigade att beviljas optioner enligt planen, (ii) det maximala antalet eller andelarna av aktier som kan reserveras ( iii) Begränsningarna enligt planen om antalet optioner som kan beviljas någon person eller någon kategori av personer (iv) Metoden för att bestämma lösenpriset (v) Maximal optionsperiod och (vi) Utgång och uppsägningsbestämmelser. Därutöver ska de personer som inte kan rösta och hur många rösträtt aktier de innehar vara ointresserade aktieägare godkännas i informationscirkeln. Första aktieägarnas godkännande kommer inte att krävas om: (i) en optionsoptionsplan genomfördes av en emittent före notering på TSXV (ii) emittenten lämnar in ett inledande offentligt erbjudande prospekt i samband med en noteringsansökan och (iii) emittenten har lämnat uppgifter om planen och befintliga optioner i prospektet. Slutligen klargör Policy 4.4 nu att emittenter måste få TSXV-godkännande av eventuella ändringar av en optionsoptionsplan. Ointresserad aktieägare Godkännande Ändringarna i policy 4.4 föreskriver nu att ointresserad aktieägarens godkännande måste erhållas om ett enskilt aktieoptionsbidrag skulle leda till några begränsningar avseende bidrag till insiders eller att någon överskrids om planen inte tillåter dessa gränser att överskridas. Dessutom framgår att ändringarna i policy 4.4 innebär att de optioner som innehas av en insider vid vilken tid som helst som beviljats ​​sådana personer innan de blev insider betraktas som alternativ som beviljats ​​insider oavsett det faktum att personen var inte insider vid tidpunkten för beviljandet. I ändringsförslagen till policy 4.4 anges också att om ett optionsbidrag skulle leda till att begränsningarna för bidrag till insiders eller en person överskrids eller om det finns en ändring av aktieoptioner som innehas av en insider som skulle minska utövningspriset för alternativ, eller där ett bidrag annars skulle kräva aktieägarnas godkännande enligt avsnitt 3.9 (e) i Policy 4.4, kan sådant godkännande av aktieägare inte vara ett icke-specifikt eller blankett-godkännande. Informationscirkuläret måste i tillräcklig utsträckning avslöja uppgifterna om bidraget eller ändringen för att ge aktieägarna en motiverad bedömning angående det föreslagna bidraget eller ändringen. Till exempel, för ett ändringsförslag som skulle sänka lösenpriset för en option som innehas av insider, bör upplysningen innehålla, utan begränsning, innehavarens identitet, antalet optioner som innehavaren innehar, det aktuella lösenpriset och den föreslagna övningen pris. Alternativ till stödberättigade välgörenhetsorganisationer Policy 4.4 tillåter nu en emittent att bevilja optioner till ldquoeligible charitable organizationsrdquo (enligt definitionen i Policy 4.7) efter notering. Innan ändringarna av policy 4.4 tillåter TSXV-policyen endast sådana bidrag före eller i samband med den offentliga utgivningen av emittentrsquos. Det sammanlagda antalet optioner som beviljats ​​och utestående till ldquoeligible charitable organizationsrdquo får när som helst inte överstiga 1 av emittentens emittenter, beräknat omedelbart efter beviljandet. Denna begränsning omfattar alla bidrag enligt policy 4.7. Alternativ som beviljas till ldquoeligible charitable organizationsrdquo enligt policy 4.4 kommer att ingå i de alternativbegränsningar som anges i avsnitt 2.2 (a) i policy 4.4. I motsats till detta kommer optioner som beviljas ldquoeligible charitable organizationsrdquo under Policy 4.7 inte inkluderas inom sådana alternativ begränsningar. Copyright copy 2017 TSX Inc. Alla rättigheter reserverade. TMX Group Limited och dess dotterbolag stöder inte eller rekommenderar några värdepapper utgivna av några företag som identifierats på eller länkats via denna webbplats. Vänligen sök professionell rådgivning för att utvärdera specifika värdepapper eller annat innehåll på den här webbplatsen. Allt innehåll (inklusive länkar till tredje parts webbplatser) tillhandahålls endast för informationsändamål (och inte för handelsändamål) och är inte avsett att tillhandahålla juridisk, bokföring, skatt, investering, finansiell eller annan rådgivning och bör inte åberopas för sådana råd. Synpunkter, åsikter och råd från någon tredje part återspeglar de enskilda upphovsmännen och godkänns inte av TMX Group Limited eller dess dotterbolag. TMX Group Limited och dess affiliates har inte förberett, granskat eller uppdaterat innehållet från tredje part på denna webbplats eller innehållet på någon tredje parts webbplatser och tar inget ansvar för sådan information. TSX Venture Exchange har utfärdat en bulletin som skisserar sina ändringar till policy 4.4 Incentive Stock Options De viktigaste aspekterna av ändringarna är: Tilldelning av optioner till stödberättigade välgörenhetsorganisationer (avsnitt 3.13) Utvidgning av option om det löper ut under en blackoutperiod (avsnitt 3.8) Godkännandekrav för aktieägare (avsnitt 3.9 och 3.10) TSXV Godkännande för Ändringar av planer (avsnitt 4.1) Uppdaterad formulär 4G Ändringarna träder i kraft omedelbart och du kan hitta fullständig bulletin HÄR. Gilla detta: Kanada. Ändringar i TSX Venture Exchange Policy 4.4. Incentive Stock Options Den 8 maj 2013 genomförde TSX Venture Exchange (TSXV) ändringar i policy 4.4 - Incentive Stock Options (Policy 4.4). Ändringarna är avsedda att klargöra och ge vägledning om befintliga krav och förfaranden men andra ändringar utgör nya policy. I samband med ändringarna av policy 4.4 har TSXV också gjort motsvarande mindre ändringar i policy 4.7 - välgörenhetsalternativ i samband med en IPO (policy 4.7) och formulär G - sammanfattningsformulär - incitamentoptioner. Denna bulletin ger en sammanfattning vissa väsentliga ändringar av policy 4.4. Sammanfattning av vissa väsentliga ändringar av policy 4.4 Fleralternativsplaner avsnitt 2.2 c i policy 4.4 föreskriver nu att TSXV erkänner att det kan finnas omständigheter där det är nödvändigt eller försiktigt för en emittent att ha mer än en optionsoptionsplan i kraft vid samtidigt som en emittent har mer än en optionsoptionsplan eller har beviljat optioner utanför sin optionsprogram, begränsningarna som anges i policy 4.4 om maximalt antal optioner som kan beviljas gäller för alla optionsprogram och bidrag när det tas i sammandrag. Dessutom förklarar policy 4.4 nu att en emittent inte får ha både en optionsrull för ruttoptioner och ett fast antal optionsoptionsprogram samtidigt om, om det tas i sammandrag, antalet aktier reserverade för utfärdande under båda planerna kan överstiga de 10 gränser som anges i policy 4.4. Minsta lösenpris avsnitt 3.6 i policy 4.4 föreskriver nu att om en option beviljas av en nyutgiven emittent eller av en emittent som har återkallats för handel efter en avstängning eller stopp, måste emittenten vänta tills en tillfredsställande marknad har upprättats före ställer ut lösenpriset för och beviljar alternativet. Generellt sett anser TSXV inte att en tillfredsställande marknad har upprättats förrän minst 10 handelsdagar har gått sedan noteringsdagen eller den dag då handeln återupptas. VillkorTillskott som ska ingå i aktieoptionsplaner 4.4 har ändrats för att klargöra att för optionsoptioner som beviljas anställda, konsulter eller anställda i förvaltningsbolaget är det emittentens ansvar och den möjlighet att säkerställa och bekräfta att optionstagaren är en bona fide anställd, konsult eller förvaltningsföretag anställd. Dessutom framgår det av ändringsförslagen att allt som inte överskrider en tolvmånadersperiod skulle vara en rimlig tidsperiod före utgången av optioner som beviljats ​​en optionsrätt som upphör att vara en direktör, anställd, konsult eller ledning emittentens anställd. Blackout Period Policy 4.4 föreskriver nu att en optionsoptionsplan kan innehålla en avsättning för den automatiska förlängningen till utgångsdatum för ett alternativ om sådant utgångsdatum faller inom en period (Blackout Period) under vilken en emittent förbjuder en optionär att utöva sina optioner . Under sådana omständigheter gäller följande krav: Blackout Perioden måste formellt åläggas emittenten enligt en intern handelspolitik som ett resultat av den fria existensen av oupplåst materialinformation. Utlösningsperioden måste löpa ut vid den allmänna informationen om den obeslutna materialinformationen. Utgångsdatumet för de berörda aktieoptionerna kan förlängas senast 10 arbetsdagar efter utgången av Blackout-perioden. Den automatiska förlängningen är inte tillåten om den utvalda eller emittenten är föremål för upphörande handel eller liknande order. Godkännande av aktieägare för planer, bidrag och ändringar Ändringarna i policy 4.4 anger att ett fast antal optionsprogram som tillsammans med alla emittentens andra tidigare etablerade planer eller bidrag skulle kunna resultera när som helst i antalet noterade aktier reserverade för emission överstigande 10 av de emitterade aktierna vid tidpunkten för aktieoptionsplanens genomförande måste erhålla aktieägarens godkännande när planen ska genomföras och vid det tillfället ändras antalet aktier som reserverats för utfärdande enligt planen. Dessutom kan ett fast antal plan som tillsammans med samtliga emittenters andra tidigare etablerade planer eller bidrag inte kan ge upphov till någon tidpunkt för antalet noterade aktier som är reserverade för utfärdande enligt planen överstiger 10 av de emitterade aktierna per dag av planens genomförande (

No comments:

Post a Comment